Marknadens positiva reaktion har kopplats till förväntningar om en mer krypto-vänlig politik. Coinbase, den största kryptobörsen i USA, kallade den nya kongressen för den ”mest krypto-vänliga i USA:s historia” i ett inlägg på X den 6 november. Ökningen har lett till att bitcoin har ökat med 20 % den senaste månaden och 78 % sedan början av året.
”Trump kommer skicka bitcoin till $250K”
Bland de mest optimistiska rösterna finns kryptoprofilen ‘The Bitcoin Therapist’, som till sina 140 000 följare på X förutspådde att “Trump kommer skicka bitcoin till $250 000”. Dessutom har bitcoin nu gått om Meta (Facebooks moderbolag) i marknadsvärde, med $1,48 biljoner jämfört med Metas $1,44 biljoner, enligt CompaniesMarketCap.
Spekulationer om att USA kan skapa en strategisk bitcoinreserv har också återuppstått, vilket ytterligare har ökat den positiva stämningen. Intresset från institutionella investerare har stigit kraftigt, med spot bitcoin-ETF:er som såg stora inflöden på onsdagen. BlackRock IBIT ETF noterade sin största handelsdag någonsin med en handelsvolym på $4,1 miljarder, vilket överträffade aktier som Berkshire Hathaway och Netflix.
Ethereum vaknar till liv
Bitcoin är inte ensam om att uppleva en stark prisökning. Ethereum har äntligen brutit sin längre stiltje och steg med 10 % till $2 872 under torsdag morgon i Asien, vilket är den högsta nivån sedan början av augusti. Efter månader av prisstagnation och oro på marknaden har ETH nu börjat röra sig uppåt.
Kryptoanalytikern ‘ryandcrypto’, med 320 000 följare på X, förutspår en fortsättning på denna uppgång och menar att rallyt mot $5 000 kan bli “det mest hatade rallyt någonsin”.